Kommun och politik

Ny satsning på jämställdhet i Smedjebackens kommun

Hur står det till med jämställdheten i Smedjebackens kommun?
För att ta reda på det kommer en utredning genomföras för att på sikt förbättra jämställdheten i vårt område.

Förstora bilden

Kommunstyrelsens ordförande Fredrik Rönning, kommunstyrelsens vice ordförande Matilda Kilström, kvalitets- och kommunikationschef Niklas Sjödin och kommunchef Susanne Hedman Jensen

Enligt det övergripande jämställdhetspolitiska målet från 2006 ska kvinnor och män ska ha samma makt att forma samhället och sina egna liv.

2016 fastslog riksdagen sex delmål, som anger fokus och inriktning för jämställdhetspolitiken:

• En jämn fördelning av makt och inflytande.
  • Ekonomisk jämställdhet
  • Jämställd utbildning
  • Jämn fördelning av det obetalda hem- och omsorgsarbetet
  • Jämställd hälsa
  • Mäns våld mot kvinnor ska upphöra

Men hur står det till med jämställdheten i Smedjebackens kommun?
För att bevara frågan tillsätts nu en jämställdhetsutredning med utgångspunkt i de sex nationella delmålen.

Utredningen kommer utgöras av en nulägesanalys av jämställdheten inom vårt geografiska område, en beskrivning av vad kommun gör idag för att främja jämställdhet, en beskrivning av hur andra arbetar med frågan samt en avslutande del med rekommendationer framåt.

- Jämställdhet är något som analyseras och mäts kontinuerligt, men detta är första gången vi tar ett så här brett och samlat grepp på frågan i hela kommunen. Det känns lika bra som det känns viktigt, berättar kommunstyrelsens ordförande Fredrik Rönning.

Kommunchef Susanne Hedman Jensen.

- Det är viktigt att man stannar upp och analyserar. En så bred bild som möjligt är väldigt värdefull i det framtida arbetet. Det finns gott om goda exempel också som man verkligen kan lära sig av. För en långsiktig hållbarhet i frågan är det viktigt att näringsliv, civilsamhälle och andra myndigheters kompetens och erfarenheter tas till vara, förklarar Susanne.

Arbetet kommer ledas av Medborgarservice med kvalitets- och kommunikationschef Niklas Sjödin i spetsen.

- En central del i arbetet kommer bestå av att i samverkan med andra aktörer skapa oss en bra överblick. Förhoppningen är att nulägesanalysen kan göras i nära samarbete med bland annat Högskolan Dalarna Dels för att ta vara på den kompetens som redan finns inom området i länet, dels för att bidra till den nuvarande kunskapsbilden, berättar Niklas.

Jämställdhetsutredningen förväntas slutrapporteras 8 mars 2026.