Digitala inköp

Omsorgsnämnden beslutade 2022-11-30 att ersätta den dåvarande matdistributionen och fysiska inköp i butik med digitala inköp av matlådor och dagligvaror från butiker i närområdet.

Under våren 2023 påbörjades införandet av digitala inköp för hemtjänsttagare i Smedjebackens kommun. Övergången sker successivt och innebär att de nuvarande inköp i butik som sker av hemtjänstpersonal till hemtjänsttagare ersätts med digitala inköp. Samtidigt avvecklas den kommunala matdistributionen och ersätts med digitala inköp av matlådor i butik utifrån hemtjänsttagarens önskemål.

Hur får jag hjälp med digitala inköp?
Likt andra hemtjänstinsatser krävs ett biståndsbeslut för att du ska få hjälp med inköp, och detsamma gäller för digitala inköp. Här Öppnas i nytt fönster. kan du läsa mer om hur du ansöker om bistånd.

Hur går det till?
Hemtjänstpersonal kommer hem till dig med en portabel handdator och hjälper dig att beställa det du vill. I denna portabla handdator kan du se hela butikens utbud, själv välja vad du vill ha och på så sätt öka din möjlighet till delaktighet och självbestämmande. Varorna packas av butikspersonalen och körs sedan ut till dig. Om en vara inte finns när din matkasse packas ersätts denna med en likvärdig vara. Hemtjänstpersonalen kan hjälpa dig genom att skriva ut kvitto för din beställning så att du har koll på vad som beställts. Inköpen kommer ske 1-2 gånger per vecka, beroende på ditt biståndsbeslut.
Hemtjänstpersonalen kan hjälpa dig att i förväg ordna det du behöver för att kunna genomföra digitala inköp. Betalning sker på ett av tre möjliga sätt - genom faktura, genom direktbetalning med bankkort eller genom saldo på ett ICA-kort.

Vid frågor kring digitala inköp, vänligen kontakta någon av nedanstående:

Kontakt

Enhetschef hemtjänsten

Enhetschef hemtjänsten

0240-66 03 42


Administratör hemtjänsten/trygghetslarm

0240-66 02 12

Sidan senast uppdaterad: