Pollyanna

Annica Andersson

Skulptur i bemålad betong uppförd 1994
Gläntans huvudentré
Malmgatan 13, 777 31 Smedjebacken

Karta 📌 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Verkets namn som kommer från den amerikanska författaren Eleanor H. Porters roman Pollyanna från 1913 har blivit utgångspunkten för Annica Anderssons skulptur. Boken är en klassiker inom barnlitteraraturen som fått ett antal uppföljare och dramatiserats flera gånger för scenen, film och TV. Pollyannas stora popularitet har medfört att hon också återfinns i namnen på band, album och i låttexter.

Huvudpersonen har även gett namn till Pollyanna-principen och pollyannaism. Ord som beskriver personer med en ofelbart positiv syn på tillvaron som utgår från att positiva saker kommer att hända snarare än negativa.

Boken handlar om Pollyanna Whittier. En 11 årig föräldralös flicka som flyttar till sin stränga och förmögna moster Polly Harrington i den fiktiva staden Beldingsville i Vermont. Berättelsen fokusera på Pollyanna i de vuxnas värld och hur hon genom sin livsfilosofi hittar något att vara glad för i alla situationer. Trots att hon gått igenom mycket sprider hennes soliga personlighet en glädje som kommer hela staden till del och får innevånarna att växa på olika sätt. Hur mycket det uppskattas märker hon när hon själv behöver dem.

Namnet Pollyanna innehåller även det symbolism. Det är sammansatt av smeknamnet Polly som kan ges till den som heter Mary, som betyder älskad, och Anna som kan betyda nåd, barmhärtighet eller att behaga.

Verket som består av en byst på ett fundament omgivet av en miniatyrdamm uppfördes till invigningen av servicehuset Gläntan i centrala Smedjebacken 1994. Det skulle kunna ses som en spegel av den symbolik växt fram och omger företeelsen Pollyanna. Hur bokens huvudperson ser ut beskrivs inte ingående, men i skulpturens ansiktsdrag kan en likhet med den brittiska skådespelerskan Hayley Mills som spelade huvudrollen i Walt Disneys filmversion från 1960 skönjas som en utgångspunkt för tolkningen.

En av de mest signifikanta aspekterna av verket är dess heltäckande blå färg. Även denna innehåller lager av symbolik. Blått representerar sinneslugn, trofasthet och visdom. Färgen skapar också en ytterligare koppling tillbaka till namnet Maria. I historiska målningar avbildas jungfru Maria ofta i blåa kläder. I det sammanhanget representerar färgen himlen och status. Det var ett mycket kostsamt färgpigment och användes därför bara för kläderna som bars av de personer som var mest betydelsefulla för målningens tema. På samma sätt som endast de mycket välbeställda hade råd att ha kläder av blått tyg.

Inom 1900-talets avantgardistiska konst har blått också fått en stor betydelse. I samarbete med färgtillverkaren Edouard Adam skapade den franska konstnären Yves Klein en blå färg som han ansåg vara den renaste blå av alla och kunde ge betraktaren upplevelsen av en ytterligare dimension utanför verket fysiska gränser. I stället för dämpande linolja användes ett syntetiskt medium av resin som tillät det ultramarina pigmentet att behålla sin optiska briljans. Färgen påminde om den lapis lazuli som maldes och användes för Madonnornas mantlar i det medeltida måleriet och kallas International Klein Blue (IKB). Med den målade han över 200 monokroma dukar, lika många skulpturer och skapade även performanceverk där modellers kroppar bemålades och för att göra avtryck på dukar.

Annica Andersson låter sitt verk knyta an till den traditionen, men har gett det en ljusare nyans som även tar himmelen, det nordiska klimatet och omgivningen i beaktande. Konstnärens valet av Pollyanna som tema för platsen ger en fysisk form åt den gemenskap som boken beskriver. Verket skulle också kunna ses som en påminnelse om barndomen, något som alla husets innevånare har gemensamt.

Sidan senast uppdaterad: