Dags att anmäla arbetstillfällen till årets feriearbetare!

Vill er ideella förening ta emot feriearbetande ungdomar som på olika sätt kan stötta och hjälpa er sommaren 2024? Missa inte chansen att anmäla era arbetstillfällen till oss senast den 18/2!

OBS! Ansökningsperioden för ungdomar öppnar lite senare, den 4-24/3.

Att ta emot feriearbetare

Verksamheter i kommunkoncernen och ideella föreningar i Smedjebackens kommun har under sommaren 2024 möjlighet att ta emot feriearbetande ungdomar. Syftet med feriearbete är att ge våra ungdomar en fot in på arbetsmarknaden och förberedelse inför arbetslivet. I utbyte får ni möjlighet att visa upp er verksamhet/förening och hjälp att utföra vissa arbetsuppgifter.

Kommunen står för ungdomarnas lönekostnader och försäkringar men ställer krav på att mottagande verksamhet/förening har ett organiserat arbetsemiljöarbete och är väl informerad om Arbetsmiljöverkets regler för minderåriga i arbete Länk till annan webbplats.. Ni behöver bl.a. utse en handledare, göra en riskbedömning, ge ungdomarna introduktion och finnas där under hela arbetsperioden.

Mer information och stöd ges löpande under våren och sommaren.

Du hittar även information och samlade frågor och svar på vår samlingssida om feriearbete: www.smedjebacken.se/feriearbete Länk till annan webbplats.

Anmäl arbetstillfällen senast 18/2

Ni anmäler ert intresse för att ta emot feriearbetare senast den 18/2 genom att registrera verksamhetens/föreningens platser (antal arbetstillfällen per period, samt arbetsuppgifter) i kommunens rekryteringssystem, Varbi Feriepraktik.

OBS! Sista chansen att beställa inloggningsuppgifter är 16/2 kl. 12.00.

Läs vidare och ta del av instruktionerna längst ned på vår samlingssida för feriearbete:
www.smedjebacken.se/feriearbete Länk till annan webbplats.

OBS! Dessa datum gäller inte ungdomar, som ansöker via kommunens lediga jobb 4-24/3.

Vid frågor är du välkommen att kontakta oss via kommunens växel:

E-post: vaxeln@smedjebacken.se