Uppleva och göra

Finlands självständighetsdag uppmärksammades

Onsdag 6/12 uppmärksammades Finlands självständighetsdag på olika sätt i vår kommun. Bland annat så serverades finskinspirerad mat på alla förskolor, skolor, äldreboenden och på seniorrestaurangerna. En av rätterna som erbjöds var Karelsk stek med potatismos och rödbetor.

Vinsboskolans fritids passade på att hylla grannlandet i öst lite extra genom att göra lite finskinspirerat pyssel som dom dekorerade matsalen med.

Smedjebackens kommun blev år 2015 en förvaltningskommun för finska - ett av Sveriges fem nationella minoritetsspråk. Som förvaltningskommun har vi ett särskilt åtagande att värna om det finska språket och den finska kulturens ställning och status i samhället. Årligen den 6 december uppmärksammas Finlands självständighetsdag genom flaggning och program i Smedjebacken.