Hitachi bygger ytterligare fabrik i Smedjebacken!

Under onsdagen (15/11) offentliggjorde Hitachi Energy att man bygger ytterligare en fabrik i Smedjebacken. Om ett år ska den 3000 kvm stora nya byggnaden stå färdig.
- Vi växer så det knakar, säger Hitachi Energys Sverigechef Tobias Hansson.

Tobias Hansson, Sverigechef och Niklas Persson, global chef för affärsområdet Grid Integration avtäcker de nya planerna tillsammans med Fredrik Rönning kommunalråd.

Hitachi Energy sysselsätter cirka 2 700 personer i grannkommunen Ludvika och den ökande efterfrågan på system för högspänd likström som man tillhandahåller gör att man stadigt expanderar.

För nästan exakt ett år sedan startade Hitachi Energy sin verksamhet i det gamla s.k bokbinderiets lokaler intill riksväg 66 i Smedjebacken. Nu tar man nästa steg i den regionala expansionen genom att växa ytterligare i Smedjebacken. En 3000kvm stor byggnad ska uppföras intill dagens fabrik. Det kommer innebära att de 75 medarbetare som arbetar i Smedjebacken idag kommer få sällskap av ungefär lika många till.-

- Det är jättekul att Hitachi trivs här hos oss och fortsätter satsa. Arbetsmarknadsregionen Smedjebacken/Ludvika är en av de starkast växande i landet vilket känns otroligt häftigt och spännande, säger kommunalråd Fredrik Rönning.

Förstora bilden

Växer så det knakar

Hitachi Energys Sverigechef Tobias Hansson:

- Vi ska växa någonstans 2000 personer i regionen. Vi rekryterar för fullt och växer så det knakar, det är jätteroligt, berättar Tobias.

Näringsliv Roger Sjöberg fyller i:

- Det här betyder enormt mycket för vårt lokala näringsliv. Dels symbolvärdet i att man satsar här hoss oss, men naturligtvis också för de lokala affärer våra förtag kan göra i och med detta. En glädjens dag på alla sätt, avslutar Roger.

Förstora bilden