🔋Gröna vĂ€gen vĂ€xer fram – supersnabbladdaren i Malung invigd🔋

HÀromveckan invigdes Smedjebackens nya superladdstation för elfordon pÄ GunnarsvÀgen 7. Under tisdagen (7/11) var det Malungs tur att inviga sina supersnabbladdare. KommunalrÄd Fredrik Rönning fanns pÄ plats för att tillsammans med Malung-SÀlens kommunalrÄd Hans Unander förklara den nya laddstationen för öppnad.

Förstora bilden

Hans Unander och Fredrik Rönning

Etableringen Àr en del av Grön vÀgen, satsningen som utvecklar miljövÀnliga transporter mellan VÀsterÄs och SÀlen. Under 2022 beviljade Energimyndigheten en gemensam ansökan frÄn Smedjebacken, Malung-SÀlens och Vansbros kommuner om ekonomiskt stöd för att sÀtta upp laddstationer pÄ sina respektive huvudorter. Vansbros öppnar under kommande Är

Som nÄgra av de allra första anlÀggningarna i landet erbjuder stationerna i Smedjebacken och Malung fullskalig laddning pÄ 350kW. Detta innebÀr att personbilar sÄvÀl som tung trafik kommer kunna ladda pÄ platsen med korta laddtider.