Nya superladdstationen i Smedjebacken öppnad

Under tisdagen (25/10) klipptes bandet som förkunnar att Smedjebackens nya superladdstation för elfordon nu är öppen. Med en kapacitet på 350kW erbjuder de sex laddplatserna vid Gunnarsvägen 7 nu en av marknadens allra snabbaste laddpunkter för person- och godstrafik.

Förstora bilden

Den nya laddsiten belägen mellan Smedjebacken Energis (SEAB) kontor vid Gunnarsvägen 7 och OKQ8, ett stenkast från riksväg 66, var dagen till ära mangrant besökt av ansvarig personal från Smedjebackens Energi såväl som från intressenter från branschen för tunga eldrivna fordon.

Och det stora intresset är lätt att förstå. Som en av de allra första anläggningarna i landet erbjuder den nya stationen nu alltså fullskalig laddning på 350kW. Detta innebär att personbilar såväl som tung trafik kommer kunna ladda på platsen med korta laddtider.

Intressenterna radade upp sig bakom invigningsbandet innan kommunalråd Fredrik Rönning, SEAB:s VD Cia Ferner Kny samt projektledare Jan Bergman med stolthet officiellt förklarade anläggningen för öppnad.

En del av Gröna vägen

Etableringen är en del av Grön vägen, satsningen som utvecklar miljövänliga transporter mellan Västerås och Sälen. Under 2022 beviljade Energimyndigheten en gemensam ansökan från Smedjebacken, Malung-Sälens och Vansbros kommuner om ekonomiskt stöd för att sätta upp laddstationer på sina respektive huvudorter. Öppningen i Smedjebacken följs inom kort av Malung-Sälens anläggning som står färdig i början av november. Vansbros öppnar under kommande år.

- Vi har jobbat hårt i många år med att göra vårt för att bidra till att minska oljeberoendet i samhället, och det här är ytterligare ett steg i den riktningen. Det känns jättebra att den här unika anläggningen nu kan öppna och vara ett led i det, berättar kommunalråd Fredrik Rönning.