Barn och utbildning

Åttondeklassare lär känna de lokala företagen

Vilka jobbmöjligheter finns det egentligen runtom i vår kommun? Det ska våra åttondeklassare gå till botten med i projektet Unga ögon.

Förstora bilden

Safaa Al Mohamad Al Housein och Loviza Gunnarsson Watz ser fram emot att lära känna ett lokalt företag.

Unga ögon syftar till att visa traktens ungdomar vilken bredd på yrken som finns i kommunen.
I projektet kommer samtliga elever i årskurs 8 under vecka 45 gruppvis besöka ett lokalt företag för att bekanta sig med verksamheten och dess olika yrken.
Därefter kommer man göra en företagspresentation som sedan ställs ut på julskyltningen i Folkets Hus i Smedjebacken den 3 december.

- Det finns en fantastisk bredd av företag i vår kommun. I projektet Unga ögon vill vi visa våra ungdomar att det finns alla möjligheter att verka inom de flesta yrkeskategorier här på hemmaplan. Dessutom så är det en gyllene möjlighet för företagen att få en första kontakt till en framtida potentiell anställd, säger näringslivschef Roger Sjöberg.

1000 företag

Studie- och yrkesvägledaren Helena Reichbauer är en av projektets förgrundsfigurer:

- Min uppfattning är att eleverna inte så stor koll på vad det finns för yrken representerade på orten, än mindre att det finns nästan 1000 olika företag enbart inom Smedjebackens kommuns gränser. Detta behöver vi ändra på, säger Helena.

Safaa Al Mohamad Al Housein och Loviza Gunnarsson Watz går båda i åttan och ser fram emot det kommande projektet:

- Det ska bli kul att se vilka yrken som finns som man kanske inte känner till. Det känns spännande, säger tjejerna.

Intresserade företag kan höra av sig

Just nu pågår ett arbete med att samla in intresserade företag som kan tänka sig ta emot elever och visa upp sin verksamhet under några timmar.

- Alla företagare som vill ställa upp är välkomna att höra av sig, tillägger Roger Sjöberg.

Unga ögon är ett samarbete mellan Smedjebackens kommun, Barkenföretagen och Söderbärke Aktiva Företagares Förening.

Vill ditt företag vara med? Kontakta näringslivschef Roger Sjöberg!

Roger Sjöberg

Näringslivschef