Uppleva och göra

Skolelever firade rörelseglädjen under idrottens dag

Under fredagen (29/9) var det fullt ös på Herosfältet i Smedjebacken när drygt 700 skolelever under fartfyllda former firade Idrottens dag tillsammans.

Det är RF Sisu Dalarna som ligger bakom Idrottens dag, ett arrangemang som hållits i Dalarna sedan 2017 och ryms inom ”Rörelsesatsning i skolan”. Dagen syftar till att på olika sätt främja och uppmuntra till rörelse bland unga. Skolor och elever från hela länet medverkar på olika nivåer, men i år var Smedjebacken platsen för huvudarrangemanget.

Samtliga elever i årskurs 1–6 från kommunens skolor fanns på plats för att under en heldag tillsammans med representanter från föreningslivet testa på olika idrottsformer. 16 stationer hade placerats ut runtom på Herosområdet där elever och pedagoger klassvis lotsades runt för att få ett smakprov på det digra utbudet av idrotter.
Fotboll, handboll, friidrott, skidskytte, amerikansk fotboll och boule var några av de många idrotter som fanns representerade under dagen.

Personal från kommunens kostenhet fanns på plats och serverade grillade hamburgare till den samlade skaran.

Nöjda arrangörer

Tobias Hedwall, konsulent, rörelsesatsning i skolan inom RF Sisu är en av arrangemangets huvudpersoner och gillade vad han såg bland längdhoppande, skjutande och skuttande elever:

- Syftet med den här dagen är att uppmuntra unga till rörelse. När man tittar runt här ser man vilken otrolig glädje det ger. Så det känns som vi verkligen lyckats. Vi är supernöjda med dagen, berättar Tobias.

Kommunalråd Fredrik Rönning fanns på plats och var imponerad över arrangemanget:

- Vilken dag! Det är otroligt kul att se all härlig rörelseglädje. Det är ett otroligt fint arrangemang skapat av alla inblandade, från RF Sisu, från vår kommunala personal och alla våra fantastiska föreningar som ställer upp och deltar. Det är ett utmärkt exempel på hur fina saker vi kan skapa när vi samverkar, sa Fredrik innan han tog ett provhopp i längdhoppsgropen.

Totalt medverkade drygt 700 skolelever, 100 pedagoger och ett stort gäng representanter från föreningarna i denna härliga dag i rörelseglädjens tecken. Fritidschef Siw Östlund var även hon nöjd med hur dagen föll ut:

- Det är ett jättearrangemang såklart med mycket logistik, men allt har fungerat bra. Tack vare alla föreningar och all personals insatser så har vi kunnat genom föra den här viktiga dagen. Det är så otroligt roligt att se vad mycket rörelsen ger, avslutade Siw