Barn och utbildning

Lokala krafter i samverkan för att unga ska upptäcka skogens storhet

I syfte att väcka barn och ungas nyfikenhet för skogen har Västerbergslagens jaktvårdskrets initierat en skogsdag för kommunens mellanstadieelever. Torsdagen 7/9 hölls första upplagan av arrangemanget med årkurs 4–5 från Kyrkskolan som pilotgrupp.

Färre unga är i skogen

Torbjörn Andersson, ordförande i Västerbergslagens jaktvårdskrets är initiativtagaren till skogsdagen och berättar hur idén föddes:

- Dagens barn och unga saknar i regel en naturlig relation till skogen. Vi vill hjälpa till på traven med att bygga en relation till den fantastiska plats att vara på som skogen faktiskt är, men ett enormt utbud av aktiviteter och möjligheter. För att göra något av detta tog vi kontakt med stiftelsen Skogen i skolan, berättar Torbjörn.

Skogen i Skolan

Stiftelsen Skogen i skolan arbetar för att öka skolelevers kunskap om skogen och dess många värden. Blanda annat genom att i samarbete med skolor runt om i landet lära elever mer om skogen och dess möjligheter.

Helena Strandberg, Skogen i Skolan & Torbjörn Andersson, Västerbergslagens Jaktvårdskrets

- Deras verksamhet har levt ganska mycket i det tysta under att antal år men jag fick nys om detta och blev väldigt nyfiken och kontaktade stiftelsen för att diskutera eventuella möjligheter för att arrangera skogsdagar för barn och ungdomar inom vårt verksamhetsområde. Jag fick ett väldigt positivt gensvar från stiftelsens nytillsatta länsansvariga och vi beslutade att köra igång med en första skogsdag nu i höst, berättar Torbjörn.

Lokal skogsdag

Tillsammans med lokala aktörer satte man ihop en diger skogsdag där årskurs 4-5 på Kyrkskolan tackade ja till att agera pilotgrupp. Premiäromgången gick av stapeln torsdag 7/9 vid Åstjärn strax utanför Nyfors i Malingsbo-Klotenområdet.

Runt 50 elever anlände med buss från Kyrkskolan för att ta del av en fullspäckad rundvandring där artkännedom om djur, träd och växter, skogsbruk, djurskötsel och mycket mer stod på programmet.

Bland annat erbjöds eleverna möjlighet att klappa och lära känna en kalv från LRF lite bättre, och titta närmre på hur en skogsarbetares vardag kan se ut.

På plats vid Åstjärn för att guida barnen fanns:

• Västerberslagens Jaktvårdskrets - Artkännedom djur
  • Skogen i Skolan - Artkännedom träd och växter
  • Länsstyrelsen - Rovdjurslådan
  • LRF Barkenbygden - Bonden i skogen
  • Bisen Jord & Skog - Skogsmaskiner
  • Svea Skog - Från planta till stort träd

- Jag vill betona hur fantastiskt alla ställt upp på detta!
Bisen Jord & Skog till exempel som låter en maskin utgå från en ordinarie arbetsdag för att visa eleverna. Helt fantastiskt, jublar Torbjörn.

Edvin Ardelius var en av de elever på plats som stortrivdes med dagen:

- Det är jättekul att se och prova på grejer. Framförallt var det mysigt att klappa kalven, berättar Edvin.

Den stora höjdpunkten med dagen var mötet med kalven tyckte Edvin Ardelius

Förhoppningar om fortsättning

Efter denna testomgång hoppas Torbjörn och Västerbergslagens jaktvårdskrets på en fortsättning i större skala framöver:

- Vi är jättenöjda med utfallet och responsen och hoppas kunna fortsätta med detta framåt, inte minst kunna göra liknande dagar för fler av våra skolelever framöver. Med tanke på det förtjänstfulla arbete som görs i Smedjebackens kommun just nu runt natur och friluftsliv så känns det som skogsdagar för barn passar alldeles utmärkt in i den utstakade linjen, avslutar Torbjörn.