Barn och utbildning

Kommunens högstadieelever erbjuds fri frukost

Under hösten erbjuds kommunens högstadieelever fri frukost i skolrestaurangen i anslutning till skolstart.
- Det är en jättebra grej. Jag tror fler kommer äta frukost nu, säger Molly och Kajsa från årskurs 9 på Bergaskolan.

Skolelever äter frukostFörstora bilden

Molly, Kajsa och Edvin hugger in på den fria frukosten.

Flera studier pekar på att barn/elever som äter frukost orkar mer, presterar bättre och har bättre skolresultat/betyg än de som sällan eller aldrig äter frukost. Samtidigt visar återkommande hälsosamtal inom högstadiet att många elever inte äter frukost.

Med anledning av detta har Smedjebackens kommun beslutat att under hösten erbjudas fri frukost på prov till samtliga högstadieelever.
- Studieunderlaget visar att det är en betydande del av eleverna som av en eller annan anledning inte äter frukost. Nu provar vi att erbjuda fri frukost under en period för att se hur utfallet blir, berättar familje- och utbildningsförvaltningens ordförande Matilda Kilström.

Sara Sundh, rektor på Bergaskolan fyller i:
- Det handlar ju inte bara om potentiellt förbättrade skolresultat. Elever med mer energi mår bättre vilket är en jätteviktig fråga för oss inom skolan, säger Sara.

Frukosten serveras i skolrestaurangen, på Bergaskolan precis innan skolstart, och på Kyrkskolan i Söderbärke lite senare under förmiddagen.
- Våra elever börjar lite tidigare, så vi har valt en lösning med en senare frukost på rasten kl.9.00. Det funkar utmärkt för oss, utvecklar Kyrkskolans rektor Fredrik Hedlund.

Förstora bilden

Positiv respons

Totalt omfattar projektet 350 högstadieelever på Bergaskolan i Smedjebacken och Kyrkskolan i Söderbärke.

Kajsa Remes, Molly Reimers och Edvin Dannfeldt går på Bergaskolan och är alla tre positivt inställda till möjligheten:
- Det är jättebra! Ibland är man stressad på morgonen, eller inte har någon aptit när man går upp tidigt. Då är det perfekt att skolan har det här alternativet, säger eleverna.

Frukosten som erbjuds är mjuk smörgås och fil och flingor.
Projektet pågår under september - oktober. Därefter ska man utvärdera föra att se om det finns underlag för en eventuell fortsättning.

Detta är andra gången på kort tid som högstadieeleverna i kommunen får ta del av en kostrelaterad satsning. Under vårterminen erbjöds eleverna små energimål mellan måltiderna från kommunens kostenhet inom projektet ”Ladda upp”.