Kommun och politik

Högskolan Dalarna besökte Smedjebacken

Tisdag 5/9 besökte en delegation från Högskolan Dalarna Smedjebacken för en förmiddag av diskussioner kring olika samarbeten och utvecklingsområden de två aktörerna emellan.

Högskolan Dalarna samverkar med kommunen inom en rad frågor, såsom energiförsörjning, besöksnäring, socialtjänst och skolfrågor.

Rektor Martin Norsell, forsknings- och utbildningsstrateg Sofia Reyier Österling, vice rektor hållbar utveckling och samverkan Maria Jansdotter Samuelsson och utbildningskommunikatören Deborah Egenvall hade kommit till Smedjebacken för att tillsammans med kommunalråd Fredrik Rönning och kommunchef Susanne Hedman Jensen göra en avstämning kring de olika beröringsområdena parterna emellan.

- Vi har stor nytta av den kunskap och expertis som högskolan besitter. Malingsbo-Klotenområdet som är ett av våra stora besöksmål är ett exempel på ämne vi diskuterar idag. Högskolans arbete kring besöksnäringen är ett utmärkt underlag kring vad besökare i området efterfrågar, säger Fredrik Rönning.

Rektor Martin Norsell var imponerad över vad han fick se under besöket.

- Smedjebacken är i ett spännande skede och befinner sig tillsammans med Ludvika i en häftig utveckling kring den gröna omställningen. Då är det jätteviktigt att vi från högskolan finns där och stöttar upp med forskning och utveckling, säger Martin.