Barn och utbildning

Nyttiga mellanmål till kommunens högstadieelever

Nu erbjuder Smedjebackens kommun alla högstadieelever möjligheten att fylla på energidepåerna under eftermiddagarna i projektet Ladda upp!

Nils Johansson, Tuvalisa Strid Nornestam, Linus Hillbom, Emma Pereria och Amadeus Forsgren.

Projektet är ett initiativ från kommunens kostenhet och bygger på att man genom egen svinnhantering och miljösmart samverkan med lokala matvarubutiker tillagar små mål av råvaror som blivit över. Energimålen serveras sedan till högstadiet i skolrestaurangerna på Bergaskolan i Smedjebacken och Kyrkskolan i Söderbärke under eftermiddagen på skoldagar.

Där kommer man erbjudas exempelvis fröknäck, smoothies, energishots, overnight oat, eller chiapudding. Tillgången på råvaror styr utbudet.
Coop Smedjebacken, ICA Söderbärke samt ICA Sellnäs är debutiker som deltar i projektet och skänker överblivna råvaror som transporteras till skolköken för att bli till energitillskott för eleverna.

Smedjebackens kommuns kostchef Anna Hane Karlsson är projektets initiativtagare:

- Förutom att vi kan erbjuda eleverna ett nyttigt bra mellanmål så bidrar vi till att minska matsvinnet med det här projektet, i samverkan med våra lokala butiker. Det finns dessutom en beredskapsaspekt också, då vi genom detta får ett upparbetat samarbete med butikerna, ifall något skulle hända. Det känns fantastiskt, berättar Anna.

När projektet startade måndag 3 april bedömde man att cirka 30% av högstadieeleverna kikade förbi och provsmakade. Några av dessa var ett gäng från 9A på Bergskolan som var mycket positiva till det nya mellanmålet:

- Det här är grymt bra! Blir vi hungriga nu behöver vi inte sticka ner till mataffärerna och handla något. Dessutom är det här mycket nyttigare än det vi brukar köpa. Jättebra grej att vi får det här. Och vi behövde inte ens tjata! säger gänget i kör.