Barn och utbildning

Fritidsgården Haket på plats i nya lokalerna

På torsdagseftermiddagen (19/1) var det inflyttningsfest i Fritidsgården Hakets nya lokaler. Mitt i centrala Smedjebacken har traktens ungdomar numera en nyrenoverad mötesplats full av aktivitet.

Sedan har 2018 har ABF Dala-Finnmark drivit fritidsgårdarna i Smedjebacken och Söderbärke i Folkets Hus lokaler på respektive ort på uppdrag av Smedjebackens kommun.

I Söderbärke installerade fick man omgående till en lösning med egna utrymmen i Folkets Hus lokaler.

I Smedjebacken har man samsats med Folkets Hus i foajén och festsalen. Önskemålet från verksamheten har varit att hitta en lösning med egen lokal, något som nu alltså blivit verklighet.

I våras fattades det beslut om att fritidsgården i Smedjebacken ska få nya, egna lokaler i f.d Gymmets utrymmen på Vasagatan 5. Sedan dess har ett omfattande arbete pågått med att renovera lokalerna som ägs av Bärkehus.

Under torsdagen invigdes så den 380 kvm stora lokalen som står redo att ta emot traktens ungdomar. Pingisbord, biljardbord, tv-rum och en massa annat finns på plats i den hemtrevliga lokalen.

- Vi har försökt få till en hemkänsla här. Att ungdomarna ska känna sig hemma. Det tycker jag vi har lyckats med. Det känns underbart, sa verksamhetsledaren Maritha Barkskog under invigningen.

Kommunalråd Fredrik Rönning fanns på plats för att klippa invigningsbandet och för att gratulera ABF till de nya lokalerna

- ABF gör ett fint arbete med ungdomarna både i Smedjebacken och Söderbärke och det är jättekul att vi hittat en lösning med Bärkehus här på Vasagatan 5 som passar verksamheten perfekt, sade Fredrik innan han klippte bandet.

Fritidsgården Haket har öppet tisdag-fredag 15.00-20.00.