Barn och utbildning

Skolelever lära känna de lokala företagen i projektet Unga ögon

I syfte att visa våra ungdomar det stora utbud av företag och yrkeskategorier som finns i kommunen så startas projektet Unga ögon nu upp.

Förstora bilden

Arbetsgruppen för Unga ögon: Jörgen Hjelm ordförande Barkenföretagen, Helena Reichbauer SYV, Josephine Molin rektor Kyrkskolan, Lena Karlsson bitr rektor Bergaskolan, Roger Sjöberg näringslivschef, samt eleverna Emma Nordqvist, Kajsa Remes, Salma Danielsson och Marcus Ståhl.

I projektet kommer kommunens åttondeklassare under våren hälsa på hos ett lokalt företag för att bekanta sig med verksamheten och dess olika yrken. Därefter kommer man göra en företagspresentation som slutligen ställs ut på Hus, Hem och Trädgårdsmässan i Barken Arena den 1–2 april.

- Det finns en fantastisk bredd av företag i vår kommun. I projektet Unga ögon vill vi visa våra ungdomar att det finns alla möjligheter att verka inom de flesta yrkeskategorier här på hemmaplan. Dessutom så är det en gyllene möjlighet för företagen att få en första kontakt till en framtida potentiell anställd, säger näringslivschef Roger Sjöberg.

På den välbesökta Hus- Hem och Trädgårdsmässan kommer 200kvm vara avsatta för utställningen.

1000 företag

Studie- och yrkesvägledaren Helena Reichbauer är en av projektets förgrundsfigurer:
- Min uppfattning är att eleverna inte så stor koll på vad det finns för yrken representerade på orten, än mindre att det finns nästan 1000 olika företag enbart inom Smedjebackens kommuns gränser. Detta behöver vi ändra på, säger Helena.

Företagaren och Barkenföretagarens ordförande Jörgen Hjelm är glad att projektet drar igång:
- Vi körde detta i början av 2000-talet också och det var jättelyckat. Vi uppmanar alla företagare att ta chansen att delta, säger Jörgen.

Intresserade företag kan höra av sig

Under vecka 11 kommer eleverna åka ut och hälsa på hos företagen.
Just nu pågår ett arbete med att samla in intresserade företag som kan tänka sig ta emot elever och visa upp sin verksamhet under några timmar.
- Alla företagare som vill ställa upp är välkomna att höra av sig, tillägger Roger Sjöberg.

Marcus Ståhl är en av de åttondeklassare som kommer delta i projektet under våren.
Han ser fram emot det:
- Det ska bli kul och spännande att få en liten tjuvstart på yrkeslivet, säger Marcus.

Unga ögon är ett samarbete mellan Smedjebackens kommun, Barkenföretagen och Söderbärke Aktiva Företagares Förening.