Smedjebackens kommun, till startsida
Du är här:

Tips vid värmebölja

Junimånad har börjat med strålande sol och värme. Det innebär också att vi behöver vara uppmärksam på hur vi mår i värmen.

Påfyllning av vattenflaska med vatten

1177.se tipsar och lämnar råd att tänka på vid höga temperaturer av värme.

  • Var uppmärksam på temperaturen. Risken för hälsoproblem ökar om utomhustemperaturen når upp till 26 grader tre dagar i följd.
  • Drick mer än vanligt, vänta inte på törstkänsla.Undvik stora mängder söta drycker och alkohol. Ät gärna mat som innehåller mycket vätska, till exempel grönsaker och frukt.
  • Någon extra skiva saltgurka eller annan lätt saltad mat kan vara bra att äta för att ersätta det salt du förlorar när du svettas mer än vanligt.
  • Undvik att dricka alkohol. Alkohol ökar risken för vätskebrist och påverkar nervsystemet så att det kan vara svårt att upptäcka tidiga symtom på värmepåverkan.
  • Försök att ordna en sval miljö. Vistas i bostadens svalaste rum. Sov gärna i källarrum. Vädra på natten när det är svalt och stäng ute värmen på dagen genom att dra för fönster med gardiner eller persienner. Sätt upp en termometer inomhus, gärna i alla rum.
  • Inomhustemperaturen kan skilja sig åt med flera grader i olika rum. Är temperaturen över 25 grader i rummet där du vistas bör du flytta till en svalare plats.
  • Svalka kroppen. En sval dusch är mest effektiv. En blöt handduk runt nacken kan också svalka. Löst sittande kläder i bomull eller linne är svalare än åtsittande kläder i syntetmaterial.
  • Minska fysisk aktivitet. Undvik fysisk ansträngning dygnet runt.

Källa: 1177.se

Du kan läsa mer på 1177.selänk till annan webbplats och även på krisinformation.selänk till annan webbplats

Sidan senast uppdaterad: 2020-07-01
Webbredaktör: Evamari Anestedt

Mer information